Hey, It's Me

Assalammualaikum :)

Ana, sebuah cerita ringkas untuk semua.

Sebarang kekurangan di sana sini mohon diampunkan. Saya cuma menulis mengikut apa yang terlintas, bukanlah mengikut kamus dewan bahasa dan pustaka :P


Friday 10 May 2013

Diari Buat Razz [2]


2

Pintu kayu rumahnya ditolak perlahan-lahan dari luar sesudah dia memberi salam. Dan seperti biasa salamnya tidak akan bersambut. Kaki melangkah masuk ke dalam rumah dua tingkat itu. Sunyi. Senyuman tawar ditarik melepasi bibir. Dah agak.
                
Beg galas dilurutkan dari bahu. Rambut yang ditocang tinggi dileraikan ikatannya. Membiarkan rambutnya yang panjang melepasi bahu terbang bebas. Dia melangkah ke dapur. Kosong. Peti sejuk dibuka dengan tangan kanan. Kotak Peel Fresh dicapai dan terus dia melangkah ke sinki mengambil gelas.
                
Air di dalam kotak itu dituang ke dalam gelas. Gelas dicapai dan dibawa ke bibir. Air diteguk perlahan-lahan melepasi kerongkong. Ah, lega! Syurganya rasa bila dapat minum air sejuk waktu panas macam nak menggelegak kepala otak.
                
Dia sudah pun mengambil tempat di atas kaunter di dapur itu. Membuang pandang ke luar tingkap dapur dengan air berbaki suku di dalam gelas. Satu keluhan meletus dari bibir. Entah kenapa memori sewaktu arwah mamanya masih hidup berlayar dikotak fikiran. Sungguh, dia rindukan mamanya itu.
                
Bagai terngiang-ngiang suara papa dan mama ketawa bersilih ganti dengan suaranya menahan tangis dek disakat mereka. Kemudian, berganti pula suara mama memujuknya yang terlalu kecewa dengan keputusan peperiksaan yang teruk. Berganti pula dengan suara papa dan mama saling bertingkah – bergurau senda sesama mereka. Ah, rindunya!
                
Tak semena-mena air mata mengalir membasahi pipi. Tidak pula dia terasa untuk menyekanya. Membiarkan air mata itu terus mengalir bak air sungai. Rasanya sudah agak lama dia tidak menangis. Terlalu lama berpura-pura kuat. Terlalu lama menahan rasa, memendam perasaan. Terlalu lama dia menelan segala rasa sakit. Masih segar diingatan sewaktu papa menyatakan hasratnya untuk berkahwin lain.

“Al, papa ada benda nak bincang dengan Al.” Serius riak wajah Encik Hisham tika itu. Merenung lama wajah anak gadisnya yang sedang duduk bersila di sebelahnya.
                
Farha mengalihkan pandangannya dari televisyen ke wajah papanya itu. “Apa dia?” Soalnya dengan riak pelik. Jarang papa nak buat muka serius macam tu bila dengannya.
                
Hujung jari telunjuk menolak bingkai cermin mata. “Papa nak kahwin lain.”
                
Bagaikan halilintar ayat itu menyambar tangkai jantungnya. Terasa ayat papanya itu langsung tak boleh diterima dek deria pendengarannya. Tak berkelip dia memandang wajah papanya. “Papa serius ke?”
                
Dan soalannya dibiarkan tanpa jawapan.             

“Al, buat apa tu?” Sapa satu suara dari muka pintu dapur. Farha yang sedang melayan perasaan tersentak. Refleks kepalanya berpaling ke arah datangnya suara itu. Bibir menarik senyum nipis. Payah.
                
“Minum air.” Jawabnya pendek. Kaku. Terus dia turun dari kaunter. Gelas ditangan dibawa ke sinki, dibasuh dan disusun di atas rak pinggan mangkuk. “Tak nampak pun tadi?” Soalnya sekadar berbasa-basi.
                
“Mama baru balik beli barang.” Jeda. “Al dah makan?”
                
“Dah.”
                
“Malam ni Al nak makan apa? Mama masakkan.”
                
Dia berpaling ke belakang. Hujung jari telunjuk menolak anak rambut yang berjuntaian di dahi. “Takpe. Al keluar.”
                
Berubah terus wajah mama tirinya. “Tapi, papa kata dah lama tak makan sama dengan Al.”
                
Farha senyum sinis. Oh, papa kisah rupanya. Ingatkan dah tak kisah langsung-langsung. Ingatkan dah lupa terus dia ada anak perempuan. “Al dah janji dengan kawan.” Dia jadi teragak-agak pula hendak keluar dari dapur itu. Baru je nak melayan perasaan. Kacau betul.
                
“Tapi, Eja teringin nak makan dengan Al.”
                
Eja? Anak mama tirinya tu? Sejak bila pula si Eja dengan dia berbaik? Rasanya tiap kali dia lalu di hadapan Eja tu hanya jelingan maut yang dia dapat. Entah apa yang dia tak puas hati pun tak tau. Dahlah ambil papa aku, nak aci jeling-jeling pula. Cungkil biji mata tu baru tau. Tapi, apa aku kisah? Ni rumah aku, bukan rumah kau. Kau nak jeling ke apa ke aku sikit pun tak heran.
                
“Al marah mama kahwin dengan papa Al?”
                
Kepalanya digelengkan. “Kalau papa bahagia, Al tumpang bahagia.”
                
“Al tak suka mama?” Tanya wanita itu lagi. Lembut. Pandangannya redup merenung wajah Farha yang tampak tak selesa dengan situasi mereka ketika itu. Dia tahu yang Farha masih tak mampu hendak menerima wanita lain di dalam hidup papanya. Dari air muka Farha pada pertama kali pertemuan mereka dia sudah boleh membaca isi hati anak gadis suaminya itu.
                
Farha menarik nafas panjang sebelum menghela nafasnya keluar. “Al naik atas dulu. Penat.” Membiarkan soalan mama tirinya itu tidak berjawab. Langkah kaki dibawa melepasi wanita itu. Dalam kepayahan dia cuba mengukir senyuman untuk wanita itu. Al perlukan masa. Getusnya di dalam hati.



DARI tadi dia dok beralih posisi baring. Mencari posisi yang selesa. Dari menelentang bertukar meniarap bertukar pula mengiring dan akhirnya kembali menelentang. Lengan kanan diletakkan di atas dahi. Dia merenung siling bilik. Sesekali ekor matanya melirik teman sebiliknya yang sedang ligat berDota di atas meja studi.
                
“Dari petang tadi aku tengok kau ngadap benda tu.” Razz bersuara. Dia sudah pun mengiringkan badannya. Lengan kanan menjadi penyokong kepalanya. Bosan pula berbaring je dari tadi. Langsung tak bercakap sepatah pun.
                
Busy. Busy.” Hanya itu yang dibalas Abu. Langsung tak menoleh ke kiri dan ke kanan. Razz menghela nafas panjang. Abu atau nama sebenarnya Muhammad Akram (tak tau dari mana asalnya nama Abu tu) kalau dah dapat game memang tak peduli orang dah. Letak bom kat sebelah pun dia tak kisah agaknya.
                
Razz terus bangun dari pembaringannya. Dia yang mulanya berlunjur sudah pun bersila. Blackberry di bawah bantal ditarik. Aplikasi Twitter dibuka. Ibu jari ligat ke atas dan ke bawah. Scrolling time! Dia bukanlah jenis yang dua puluh empat jam menghadap Twitter. Usha Twitter bila dirasakan diri dah ketandusan idea nak buat apa.
                
“Abu…”
                
“Hm.”
                
“Aku nak turun. Beli makan. Nak apa-apa tak?” Razz berpaling ke belakang. Abu masih lagi dengan Dota. Berkerut-kerut dahinya tika itu. Fikir strategi gamaknya budak ni.
                
“Tak.”
                
“Okay.” Langkah kaki diatur ke almari baju. Seluar pendek sudah berganti dengan jeans lusuh berwarna biru muda. Tubuh yang tidak berbaju sudah elok tersarung T-shirt tak berkolar dengan cetakan ‘I’m Cool’ pada T-shirt tersebut. Rambut yang kusut-masai hanya dirapikan dengan tangannya. Ala, bukannya ada orang kisah.
                
Wallet dicapai dengan tangan kanan sebelum diselukkan ke dalam poket seluar jeansnya. Badan yang terasa kejang diregang-regangkan. Dah macam orang tua je rasa. Cermin mata yang diletakkan di sebelah bantal dicapai dan dipakai. Ha, baru nampak. Hahaha.
                
Dia berpaling sekilas ke arah Abu. Menggelengkan kepalanya sebelum dia melangkah ke luar dari bilik itu. Lapar. Aku nak makan.



“HAI, Razz. Sorang?”
                
Razz berpaling ke kanan. Terjongket keningnya melihatkan figura di hadapan tika itu. Apa ke pelik sangat tiba-tiba dia nak tegur aku ni? Salji bakal turun di Malaysia ke? “Haah.” Balasnya acuh tak acuh. Dia yang baru hendak menyuap tomyam ke dalam mulut menyambung suapannya semula.
                
Kedengaran bunyi kerusi ditarik. Razz buat-buat tak peduli. Malas nak ambil pusing. Lagi sedap aku layan tomyam Cik Senah ni daripada aku layan minah kat depan aku. Entah apa dia nak pun aku tak tau.
                
“You marah?”
                
“Tak.” Dia meneruskan suapannya. Janganlah ganggu ketenteraman aku nak makan. Kalau selera makan aku tiba-tiba terbantut aku siram je minah ni dengan tomyam yang baru separuh dalam mangkuk ni. Emosi betullah aku.
                
“I nak mintak maaf.”
                
“Kau buat salah apa?” Tukas Razz laju. Dingin. Langsung tiada nada mesra. Telinga terasa berbahang. Panas. Aku ni alah dengan suara dia ni ke macam mana? Boleh jadi juga ni. Aku susahlah nak berdepan dengan orang suka bermuka-muka ni.
                
Razz, sorry. I tak sengaja.”
                
“Amy, aku tengah makan ni. Nak mintak maaf ni semua buat esok boleh?” Tajam anak matanya menentang sepasang anak mata Amy. Kalau tak diikutkan mereka di tempat awam selamat dah si Amy ni dijerkah. Panas pula hati ni bila teringat insiden dengan Puan Salbiah tadi.
                
“Razz…”
                
“Amy, sebelum aku hilang sabar baik kau blah.”
                
Amy tunduk menekur permukaan meja. Razz menghela nafas panjang. Tak sampai hati pula dia melihat Amy begitu. Dia bukanlah nak jadi kejam ke apa tapi siapa je tak sakit hati bila dituduh tak buat kerja sedangkan bagai nak gila dia bersengkang mata demi nak menyiapkan projek tu. Mulalah aku nak emosi.
                
“Kita bincang benda ni esok.” Putus Razz. Rasanya tak eloklah mereka nak berbincang di tempat terbuka sebegitu. Dengan orang lalu-lalangnya. Sesiapa sahaja boleh pasang telinga mencuri-curi dengar perbualan mereka. Dia tak suka. Dia sukakan privasi.
                
“Sorry.” Perlahan suara Amy singgah pada pendengarannya. Amy terus bangun dari duduk, menolak kerusi ke dalam dan mengatur langkah meninggalkan Razz di situ. Nafas lega ditarik. Terasa macam tercekik bila berdua dengan Amy tadi. Rasa sakit hati masih berbaki di dalam hati.
                
Tomyam yang sudah berbaki suku hanya dipandang tanpa perasaan. Mati terus seleranya. Perut yang tadinya lapar terasa kenyang yang teramat. Ini semua sebab cik Amelia tu. Jari telunjuk dan ibu jari memicit pangkal hidung. Apalah nasib.
                
Tiba-tiba terasa bahunya ditepuk perlahan. Wajah Afiq mendaftarkan diri di ruang mata. Senyuman lebar ditarik melepasi bibir. “Sorang je? Mana Abu?”
                
“Abu tengah berDota.” Balas Razz. Mangkuk tomyam ditolak ke tengah meja. Dah tak mampu nak menyambung suapannya.
                
“Aku nampak Amy tadi. Kenapa?”
                
Razz senyum senget. Ish, dia ni. Aku dahlah tengah tak ada mood nak fikir fasal si Amy tu, boleh pulak dia tanya. “Tak de apa.” Pandangannya ditebarkan ke seluruh kawasan tempat makan yang penuh dengan pelajar. Hekeleh, dah nama pun dalam kampus mestilah pelajar je mendominasi tempat makan ni. Ni mesti semua lapar macam tak makan seminggu. Ada juga dua-tiga buah meja yang dihuni oleh pasangan yang hangat bercinta.
                
“Kau balik minggu ni?”
                
“Ada program kan? Jejak Kasih?”
               
Afiq pandang Razz dengan kening sebelah terangkat. “Jejak Kasih apanya? Bengkel pengukuhan ngok.”
                
Razz sengih. Menampakkan barisan giginya yang tersusun rapi. Hekeleh, mamat ni pun. Aci sentap pula. Gurau bro, gurau. Tak boleh nak bergurau pi la duduk surau. Hahaha. Razz mendongakkan kepalanya memandang langit yang gelap. Langsung tiada sebutir bintang pun malam itu.
                
“Budak perempuan tocang kuda apa cerita?” Tiba-tiba Afiq keluar soalan membunuh. Huish, ni soalan susah tahap aku tak mampu nak jawab. Hanya mampu pandang Afiq dengan mata terkelip-kelip. Afiq oi, soalan tu kasi la level beginner punya.
                
“Kau kenapa tiba-tiba tanya ni?” Adalah sesuatu yang pelik bila Afiq yang tak pernah-pernah nak kisah tiap kali aku cerita pasal budak perempuan tocang kuda tu tiba-tiba boleh tanya soalan gitu. Pelikkan? Afiq ni tersampuk apa-apa ke?
                
Afiq sudah pun menongkat dagu. “Manalah tau kau dah tau nama dia ke.” Senyuman sinis bergayut dibibir. “Takat usha dari jauh dapat apa?” Perli Afiq dengan kening sengaja diangkat-angkat. Razz malas nak ambil pusing.
                
“Kau tu pun single lagi Razz.”
                
Razz buat muka toya. “Budaklah Fiq.”
                
Afiq mencebik. “Gaya yakin je budak sekolah kau ni.”
                
Razz sudah pun memeluk tubuhnya sambil menyandarkan tubuhnya ke belakang. “Aku yakin dia budak sekolah.” Jeda. “Aku pernah nampak dia pegang buku Chemistry form 5.”
                
“Ha, budak SPM. Cantiklah tu. Habis SPM dah tak kira budak.”
                
Eh, Afiq ni. Yang dia semangat kenapa? Macam dia pula yang usha budak bertocang kuda tu. “Dahlah. Nak balik bilik. Tidur.” Dia terus angkat punggung. Tangan kanan menolak kerusi ke dalam. Afiq masih lagi duduk. Langsung tak ada tanda-tanda hendak beredar. “Aku suka tengok budak tu je pun. Bukan suka yang suka tu.” Razz sengih. Terus langkah kaki dibawa menuju ke kolej. Membiarkan Afiq di situ.

1 comment:

  1. This is A VERY NICE piece of work. You have a great talent.. Keep it up ya!

    ReplyDelete