Hey, It's Me

Assalammualaikum :)

Ana, sebuah cerita ringkas untuk semua.

Sebarang kekurangan di sana sini mohon diampunkan. Saya cuma menulis mengikut apa yang terlintas, bukanlah mengikut kamus dewan bahasa dan pustaka :P


Thursday 13 February 2014

Hello! 1

Didi duduk menongkat dagu dengan muka bosan. Tangan kanan mencapai roti di atas piring dan disumbat masuk ke dalam mulut. Sesekali matanya mengerling pada Fossil terikat dipergelangan tangan. Dah 2.30 petang. Janji 2 petang. Memang janji Melayu. Roti cheese pula dicapai dengan tangan kanan, disumbat masuk ke dalam mulut dan dikunyah perlahan-lahan. Agak-agak kalau mamat tu sampai aku angkat kaki tak fikir apa dah. Memang aku datang sini semata-mata nak tunggu dia pun.
                
Sejak tadi entah berapa orang dah keluar masuk kedai masuk kedai roti dan kek yang terletak ditepi jalan itu. Kalau tadi, ada hati jugalah nak mengira tapi sebab macam dah terlalu ramai dan terlalu lama dia menunggu terus tak jadi nak mengira. Sebuah keluhan dihela. Mamat ni memang sah nak makan silat cekak aku.
                
Tangan kiri membetulkan letak selendang yang entah rupa macam mana. Senget-benget pun dia dah malas nak peduli. Aku memang dah aci pasrah gaya selebet je. Siapa suruh buat aku tercongok nak dekat setengah jam kat sini. Balik ni memang Ariey sengaja menempah maut. Siaplah kau! Memang aku campak masuk tong sampah ke kasut basketball kau yang baru tu. Didi ketap bibir. Geram!

****
JD memanjangkan langkahnya seluas mungkin. Separuh berlari. Berpeluh-peluh dia dibuatnya. Kaki mamanjat dua-tiga anak tangga. Sesekali anak matanya jatuh pada Tissot dipergelangan tangan. Mak aih! Aku dah setengah jam lambat. Great, JD. You’re late on your first date. First date, JD. Kau kenal dia pun tak. Ni pun sebab Ariey yang aturkan. Kalau nak harapkan dia cari perempuan, memang kirim salam!
                
Plastik KFC ditangan kiri dipandang dengan senyuman kelat. Harap-haraplah hati awek tu lembut sikit lepas kena sogok dengan KFC ni. Anak tangga terakhir dipanjat. Tercungap-cungap dia dibuatnya. Nafas ditarik dalam-dalam cuba meredakan jantung yang kekurangan oksigen. Peluh didahi diseka dengan belakang tangan.
                
Dia memanjangkan lehernya mencari kelibat perempuan berbaju hitam belang-belang kelabu. Yelah, semalam sebelum berjumpa sempat juga dia bertanya baju apa yang akan dipakai. Takkan nak pakai redah je jumpa orang yang dia tak pernah kenal, tak pernah tahu? Dan matanya berhenti pada gadis yang sedang duduk menongkat dagu tidak jauh dari tempatnya berdiri.
                
Gadis itu memakai baju belang-belang kelabu dengan selendang berwarna kelabu dikepala. JD angkat kening? Wait, selendang? Hari tu Ariey kata dia dia free hair. Free hair! And now, she’s wearing a shawl on her head. JD dah rasa nak sepak Ariey waktu tu jugak. Kau tipu aku, Ariey! Siaplah kau nanti. Memang teruk aku kerjakan kau. Jangan harap Ninja kesayangan kau tu selamat.
                
Nak tak nak dia mengatur langkah juga menghampiri meja yang diduduki gadis berselendang kelabu itu. Plastik KFC diletakkan di atas meja. “Hai.” Dia menyapa. Tangan kanan menarik kerusi besi. Punggung dilabuhkan.
                
Didi yang sedang menongkat dagu mengangkat muka. Memandang tepat wajah JD yang sudah pun mengambil tempat berhadapan dengannya. “Hai.”
                
“Didi?” JD angkat kening sebelah. Takut jugak kalau-kalau dia tersilap orang. Buat malu je nanti. Mana nak campak muka aku yang kacak ni?
                
Kepala dianggukkan lambat-lambat. Dah siapa pulak mamat ni? Jangan kata… “JD?” Takkan mamat depan aku ni JD. Serius? Tapi… Ariey kata JD tu muka jenis sejuk mata memandang stok boleh buat… erm… someone special.
                
“Johan Daniel. JD, for short.” JD memperkenalkan diri. “And sorry, sebab lambat. Jalan sesak gila!”
                
“Dah tau sesak keluarlah awal. Memang saya duduk sini nak tunggu awak pun.” Sarkastik Didi membalas. Sakit hati, tahu tak? Kalau ikut jahat, dah lama aku angkat kaki tinggalkan mamat ni kat sini. Baru dia tahu betapa sakitnya hati aku menunggu dia sejak setengah jam tadi?
                
JD pandang Didi macam nak telan. Yang nak sarkastik melampau ni dah kenapa? “Memang boleh tahu pun jalan nak sesak.” JD menjawab. Juga dengan nada sarkastik. Ingat dia sorang je boleh nak sarkastik-sarkastik macam tu? Ni JD la!
                
Didi pandang plastik KFC di atas meja. KFC? “KFC je?”
                
Better than nothing.” Hekeleh, demand pulak minah ni. Ikut hati tadi, aku nak datang melenggang je tak bawak apa tapi sebab aku dah lambat kenalah buat gaya orang lambat. Singgah jugaklah KFC dalam dah lambat tu konon-konon nak mintak maaf la. Tapi, mak cik ni boleh pulak tanya soalan ‘KFC je’ dia tu. Hempuk dengan meja ni baru tau.
                
JD sudah pun mengeluarkan kotak KFC dari dalam plastik. Kotak diletakkan di atas meja. Kemudian, dikeluarkan pula mashed potato dan coleslaw. Turut diletakkan di atas meja bersebelahan kotak berisi ayam. Didi hanya memerhatikan setiap gerak geri JD. Penuh tertib. Hmm, one point!
                
“Nak makan macam mana ni?” Didi bertanya lurus. Yelah, mana ada pinggan.
                
JD tayang muka pelik. Seriuslah dia tanya soalan tu? Serius? JD dah rasa nak gelak guling-guling tapi seboleh mungkin dia mengawal riak mukanya. “Makan macam ni.” Penutup kotak KFC dibuka dan dikoyak. Seketul ayam diambil dari dalam kotak dan diletakkan di atas penutup kotak KFC itu. Penutup kotak ditolak ke arah Didi. “Jangan nak rumitkan benda senang.” Sinis saja nadanya.
                
Didi mencebik. Whatever, mister! Dia mula mencubit sedikit isi ayam. Eh, something not right! Didi memandang JD. JD kerut dahi. Apa lagi minah ni? “What?”
                
“Sos.”
               
Tangan mula menyelongkar plastik KFC mencari sos. Dikeluarkan paket yang berisi sudu kecil, tisu dan beberapa jenis sos – cili dan tomato. Dihulurkan paket itu kepada Didi. Didi mencapai paket yang dihulurkan. “Thanks.”
                
Senyap. Masing-masing khusyuk dengan ayam mereka. Cuma sesekali JD mengangkat wajahnya, memandang Didi yang langsung tak pandang kiri kanan. Ada juga dia rasa nak gelak, geli hati dengan tingkah laku Didi yang macam tak makan seminggu tu tapi tak naklah. Nanti dia ingat aku dok gelakkan dia tapi memang aku nak gelakkan dia pun.
                
JD berdeham perlahan. Cuba menarik perhatian Didi. Didi angkat kepala. “Dah lama kenal Ariey?”
                
“Lamalah jugak. Dari kecik. Kau?”
                
Lama jugak tu! Kira childhood friend la ni? patutlah Ariey semangat nak kenalkan aku dengan minah ni. Siap kata cun macam Jessica Alba. Tapi… hmm… stok muslimah sejati ha depan mata. Muka bolehlah. Comel, manis. Ceh, sempat tu aku puji. “Adalah tiga tahun.”
                
“Macam mana kenal?”
               
Basket sama. Jumpa masa training.”
                
Didi menganggukkan kepalanya. Ohh… patutlah pun. Ariey tu memang hantu basketball. Setiap kali ada masa lapang je memang elok je dia dekat court bola keranjang tak jauh dari rumah mereka. Selalu jugaklah Didi menemani Ariey melepaskan giannya tu. Dan kalau-kalau Ariey tak ada kat rumah, cari ajelah kat court bola keranjang confirm ada.
                
“Ariey ada cakap apa-apa fasal aku?” JD menyuap isi ayam ke dalam mulut.
               
“Dia cakap kau stok senang nak buat kawan.” Jeda. “Are you?”
                
Depends.”
                
Fair enough. “Dia ada cakap apa-apa fasal aku?” Tiada lagi kata ganti nama saya dan awak seperti awal-awal tadi. Masing-masing lebih selesa beraku-kau. Rasa macam skema sangat je nak bersaya-awak bagai.
                
“Dia kata kau cun.”
                
Heh. Bab menipu nombor satu la si Ariey pun. “Sorry to let you down.”
                
JD tarik sengih dipinggir bibir. Lepas dah kenal (sikit) macam ni, dia tak delah teruk mana. Sarkastik masa awal-awal tu biasalah. And she’s different. Tak macam perempuan-perempuan yang aku kenal sebelum ni. “Hampa jugaklah. Sikit.”
                
Didi menjulingkan matanya. Sumbat dengan tulang ayam ni baru tau. Cubalah puji aku sikit kalau pun terpaksa menipu. “Kita nak buat apa je ni?”
                
Err, nothing?”
                
“Kalau gitu, kalau balik pun tak pe je kan?”
                
JD menjongketkan bahu. “I don’t mind. Tak nak mashed potato?”
                
“Nak coleslaw. Boleh?”
                
“Ambiklah.”
                
Didi mencapai coleslaw. Sudu kecil di dalam paket yang sudah dikoyakkan dikeluarkan. Penutup bekas bulat berisi coleslaw itu dibuka. Sudu kecil dibenamkan ke dalam coleslaw. Disudu dan dimasukkan ke dalam mulut. Aaa, sedapnya!
                
“Kata nak balik?”
               
“Halau ke?”
                
Pulak dah? “Tadi kau jugak kata nak balik.”
                
Didi mengerling jam dipergelangan tangan. “Okeylah. Aku nak balik.”
               
Wait.” JD menyeluk poket seluar jean yang dipakainya. Iphone 5S dikeluarkan. “Phone number?
                
“Perlu?”
                
“Kalau kau rasa nak bagi.”
                
“Mintak kat Ariey jelah. Assalammualaikum.” Didi menolak kerusi ke bawah meja dan tanpa menunggu lama dia terus melangkah meninggalkan JD di situ. Langsung tak toleh belakang biar pun sesaat. JD menggelengkan kepala. Didi, ey?

****
JD menolak pintu rumah sewanya. Ariey sedang duduk bersila dengan game console ditangan. Kepalanya digelangkan. Ariey dan game berpisah tiada. Tangan mencapai bantal kecik di atas sofa dilemparkan tepat mengena bahu kanan Ariey.
                
Ariey berpaling ke belakang setelah butang pause ditekan. Kening terjongket tinggi. “Sekejapnya?”
                
Punggung dihenyakkan di atas sofa. Kunci kereta dicampak di atas meja bulat di hadapannya. Bibir mencebik. “Konon macam Jessica Alba. Poodah! Stok muslimah mana kau kasi?”
                
Ariey buat muka blur. Hah? “Didi?”
                
“Yelah, Didi. Kau ingat aku jumpa sape?” Yang buat-buat terkejut tu dah kenapa? Gaya macamlah aku bagitahu aku jumpa entah siapa-siapa. Aku jumpa Didi, kawan zaman kanak-kanak dia tulah.
                
“Stok muslimah?”
                
“Dia pakai shawl.”
                
“Didi?”
               
“Kau ni dah kenapa?” JD bengang. Aku dok cakap fasal Didilah dari tadi. Apa yang dia tak faham entah? Aku hempuk dengan bantal kecik ni lagi sekali baru faham agaknya. “Apasal?”
                
“Bila Didi bertudung?”
                
Hah? JD menggosok-gosok matanya yang terasa perit. “Manalah aku tau. Kawan kau, bukan aku.” Jeda. “Kau dah lama sangat tak jumpa dia ke?”
                
“Baru je bulan lepas jumpa.”
                
Hmmm. “Dia dah rasa nak bertudunglah kut.” JD malas dah nak bersoal-jawab tentang Didi yang dah mula bertudung. Dia nak tidur! Aku sanggup korbankan waktu tidur tengahari aku semata-mata nak jumpa Didi tu. Jadi, aku nak topup tidur aku. Tak peduli!
                
So, okey?”
                
“Bolehlah.” JD menengadah siling. Memandang bilah-bilah kipas yang berputar laju di atas. “Bak nombor dia weh.”
                
“Kau tak mintak ke tadi?”
                
“Dia suruh mintak kau.”
                
Ariey mengerutkan dahi. “Macam-macamlah korang. Nanti aku whatsapp kau.”
                
“Okey. Aku nak masuk bilik. Nak tidur.” Tak tunggu lama dia terus bangun dari duduknya dan terus berlalu menuju ke biliknya.

****
LAMA Didi memandang skrin Blackberrynya. Sejak sepuluh minit yang lepas dia begitu. Hanya merenung kosong skrin Blackberry ditangan. Whatsapp yang diterima dari JD dipandang sepi. Tak tahu nak balas apa. Jenuh juga dia memikir ayat untuk dibalas tapi sampai kesudah tak berbalas.

JD
Aku kacau ke?

Didi menarik nafas dalam. Hmmm. Nombor telefon JD sudah pun disimpan ke dalam senarai contact. Tak naklah lupa. Lagipun, dia bukan jenis yang hafal nombor telefon orang pun.

Didi
Tak. Kenapa?

Didi menghempaskan tubuhnya di atas katil. Lengan kanan diletakkan di atas dahi. Kepala ditelengkan ke kiri mencari jam di atas meja studi. Baru pukul 9 malam. Cop! Apa masalah aku ni? Aku boleh je tengok jam kat Blackberry aku ni. Pfftt. Tak lama kemudian, notification berbunyi.

JD
Saja, bosan.
Takpe ke aku kacau ni?

Heh. Dah kacau dah pun.

Didi
Tak jugak.
Tak keluar?

Didi memandang siling biliknya. JD, Johan Daniel. Dia tak delah teruk mana. Datang lambat on first date, sarkastik tapi yang lain-lain macam okey je kut? Hmm, tak boleh nak kata jugak. Aku baru je kenal dia. Tak sampai pun dua puluh empat jam.

JD
Malas.
Eh, okeylah.
Nak main game. Text you later.


Lelaki. Mana boleh berpisah dengan game. Blackberry diletakkan bersebelahan bantal. Apa-apa ajelah. Dia bangun dari katil, mengatur langkah menghampiri suis lampu dan suis lampu ditutup. Bilik gelap. Tidur!

No comments:

Post a Comment