Hey, It's Me

Assalammualaikum :)

Ana, sebuah cerita ringkas untuk semua.

Sebarang kekurangan di sana sini mohon diampunkan. Saya cuma menulis mengikut apa yang terlintas, bukanlah mengikut kamus dewan bahasa dan pustaka :P


Monday 10 June 2013

Diari Buat Razz [12]

12

Luahkan. Luahkan apa yang kau pendam.

Mereka duduk dibangku menghadap ke arah gelongsor di tengah taman itu. Ais-krim ditangan yang sudah mencair cepat-cepat dijilat takut meleleh terkena baju. Sesekali telinga mereka menangkap suara kanak-kanak sedang ketawa ceria. Langsung tak peduli orang sekeliling. Langsung tak kisah nak fikir ada masalah atau tak. Seronok jadi budak-budak.
                
Farha mendongakkan kepalanya. Memandang langit petang. Bayangan arwah mama melintasi kotak ingatan. Dan seperti biasa tubir mata pasti panas, menakung air mata yang cuba ditahan dari keluar. Sampai bila Farha Alisa hendak terus menangis?
                
“Kau okay?” Razz bertanya. Hujung mata melirik pada Farha yang masih mendongak. Batang ais-krim dicampak masuk ke dalam tong sampah yang berdekatan. “Kau nampak sedih.” Dia menyambung. Pandangannya sudah ditala pada kanak-kanak yang galak ketawa.
                
“Okay.”
               
“Tapi muka kau tak kata macam tu.” Kedua-dua belah tangan didepangkan dan diletakkan di atas penyandar bangku. Kaki kanan disilangkan. Dia turut sama mendongak memandang langit petang. Tenang.
               
Farha membetulkan rambutnya yang serabai dek angin yang bertiup. “Okay je.” Ujarnya. Jawapan yang sama. Dia melirik sekilas ke arah Razz di sebelah. Siapa sangka lelaki yang hanya dipandang dari jauh kini berada di sebelahnya? Hanya jarak beberapa inci yang memisahkan mereka. Tanpa sedar bibir menarik senyum segaris.
                
That’s better.” Tangan kanan sudah pun menongkat dagu. Memandang wajah Farha yang terkebil-kebil tak faham. Comel. “You are smiling. Finally.” Panjang tangannya menggosok-gosok kepala Farha.

Farha menepis tangan Razz. Apa ni? Siapa kasi kebenaran nak aci gosok kepala ni? “Razz…” Keras suaranya menyebut nama lelaki di sebelahnya.
                
Sorry. Habit. Selalu dengan Didi macam ni.” Razz senyum malu. Gila kau, Razz. Kau lupa ke depan kau ni Farha Alisa? Bukannya Didi. She’s not your sister!
                
I’m not your sister.” Gumam Farha rendah. Jangan layan aku macam tu. Nanti kau buat aku terlalu attach dengan kau. Nanti aku susah nak buang kau dari hidup aku. Nanti aku tak boleh hidup tanpa kau. Nanti…ah! Terlalu banyak nanti.
                
You are my sister.” Balas Razz laju. Dagunya masih bertongkatkan tangan kanan. Merenung lembut wajah Farha yang sudah memuncung. Alololo…makin comel pulak budak ni aku tengok. Hahaha. Bahaya sangat dah kau ni Razzen Syah.
                
Terjongket keningnya. “Since when?”
                
Since now. Jangan banyak tanya. Bila aku kata kau adik aku, kau adik aku.” Tubuhnya kembali disandarkan. Tangan yang didepangkan sudah pun diletakkan di atas peha. “Kau ada adik-beradik?”
                
“Kenapa?”
                
“Normallah kan tanya soalan tu?”
              
Bahu dijongketkan. “Mungkin.”
                
So?”
                
“Sorang.” Acuh tak acuh Farha membalas. Memandang terus ke depan. “Adik tiri.” Dia menyambung. Kemudian, berpaling ke arah Razz. Cuba untuk melihat riak wajah lelaki itu. Tenang. Langsung tiada riak terkejut atau yang seumpama dengannya. Normal kot untuk dia?
                
Re-married?”
                
Angguk. “Papa kahwin…baru.” Dalam kepayahan dia menjawab. Ah, sampai bila aku nak terus menidakkan keputusan papa? Sampai bila aku nak terus berkeras untuk menolak kehadiran mama tiri dan adik tirinya tu? Sampai bila hendak berterusan macam ni?
                
“Mak kandung kau?”
                
“Mama meninggal…dua tahun lepas.” Dua tahun lepas yang macam baru semalam je aku rasa. Macam semalam je aku tidur peluk mama. Macam baru semalam je mama teman aku buat kerja sekolah. Macam baru semalam je mama pujuk tiap kali papa acah-acah marah aku. Rindunya.
                
“Maaf.”
               
Farha menggelengkan kepalanya. “Takpe.”

“Kau bahagia?”
                
“Papa bahagia, aku pun bahagia.”
                
Macam tu pulak. Ekor mata melirik Farha yang tunduk menekur tanah. Hujung sandalnya menguis-nguis pasir. “Kebahagiaan orang lain bukan indicator untuk kebahagiaan kita juga. Tak ke?” Tangan kanan menyebak rambut ke belakang.
                
Entah. Mungkin. Jawabnya di dalam hati. “Kenapa tiba-tiba cakap fasal aku?”
                
“Sebab aku nak?”
                
Farha senyum tawar. Sebab aku nak. Kenapa dia yang selama ni tak pernah terfikir dek akal waras aku untuk duduk melepak sebelah-menyebelah macam ni yang sibuk tentang hal aku? Bertanyakan aku itu ini? “Entah.” Pangkal tengkuk diusap-usap dengan tangan kiri. “Mama tiri aku baik. Seboleh mungkin dia cuba untuk buat aku fit in tapi…aku tak boleh. Ego ke aku?”
                
“Kau tolak dorang dari hidup kau?”
                
Aku tolak mereka dari hidup aku ke? Entah. Aku tak tau. “Aku rasa aku macam tak diperlukan lagi.” Luah Farha dengan helaan nafas panjang. Jantung terasa hendak meletup. Sungguh, dia dah banyak kali mencuba untuk menolak segala rasa yang ada, menerima kehadiran mama tirinya dan Eja dalam hidupnya tapi hati terlalu keras untuk menerima, untuk dileburkan.
                
“Apa yang kau harapkan?”
                
Bahu dijongketkan. Soalan yang susah untuk dijawab. Apa yang aku perlukan? Cuba bagitahu macam mana aku nak jawab soalan tu kalau aku sendiri tak tau jawapannya? Aku sendiri pun tak tau apa yang aku harapkan. “Aku tak tau.” Hampir berbisik dia membalas.
                
“Farha Alisa…ada masanya kau tak boleh terlalu fokus pada satu benda je. Takut nanti kau tak nampak apa yang memang dah sedia ada untuk kau. Nanti kau terlepas pandang apa yang ada depan mata.” Lembut ayat itu menendang gegendang telinga. Melirik sekilas riak wajah Razz yang sukar untuk ditafsir. Memang ada gaya seorang abang pun mamat ni.
               
Tanpa sedar dia mengukir senyum. “Thanks, Razz.”
               
Welcome.”
                
You might be a cool and good brother.”  
                
I am a cool and good brother, though.” Muka bongkak.
                
Farha mencebik. Perasan! “Razz…”
                
Kening dijongket tinggi. “Hm?”
                
Family kau baik. I like your umi. I like your sister.” Jujur. Teringat layanan umi dan adik perempuan Razz di rumah mereka tadi. Terasa dia seperti salah seorang ahli keluarga. Terasa sangat dekat. Terasa macam ada sesuatu yang membuatkan dia jadi senang hendak bergaul dengan ahli keluarga Razz. Ingat senang ke seorang Farha Alisa henda menyesuaikan diri dengan orang entah siapa-siapa? Susah! Amat susah.
                
Razz sengih. “You like me then?”
                
Hoh, ke situ pulak dia. Kalau sehari tak perasan tak boleh ke? Kedua-dua belah kakinya dihayun ke depan dan ke belakang. “Kau annoying tahap boleh kena campak dalam longkang.” Komen Farha. Eleh, Al… annoying mamat tu pun, dia yang kau selalu usha sebelum kes tayar scooter kau pancit. Lupa ke?
                
“Cakap aku, kau punya annoying-kerek tu tak fikir pulak?” Nak mengata aku, dia tu pun dua kali lima je perangai dengan aku ni. Tak sedar diri punya budak sekolah. Kedua-dua belah tangan sudah pun diseluk masuk ke dalam poket jeans.
                
Farha sengih. Hehe. Nak buat macam mana? Aku memang gagal bab nak beramah-mesra tanpa ada gaya kerek minta pelempang tu. Arwah mama pun dah banyak kali suruh aku ubah perangai aku ni tapi susahlah. Ah, tiba-tiba teringat pada mama. “Razz, kalau tiba-tiba aku terasa nak jumpa umi kau, aku datang rumah boleh?” Hujung jari menggaru-garu pipi kanan. Ish, apa aku ni?
                
“Apa mandat nak datang rumah aku ni?” Razz bertanya dengan senyum nakal.
                
Farha muka toya. “I thought I’m your sister?” Nada tak bersalah. Ah, gasaklah. Aku memang dah suka sangat-sangat dengan umi si Razz tu. Bolehlah borak-borak dengan umi dia. Rasa segan pula bila dah selalu sangat menepek di rumah Airin tu. Sekali-sekala tukar angin tak salah rasanya.
                
“Kalau kau adik aku kena panggil aku abang la gitu.”
                
Membulat biji mata Farha. Abang? Wajah Razz dipandang dengan riak tak percaya. Seriuslah? “No way!” Oh no. Memang taklah aku nak panggil mamat ni abang. Boleh tergeliat lidah aku nanti.
                
I thought you are my sister?” Sengaja Razz mengulang semula ayat Farha sebentar tadi. Menyakat. Alah, bukan selalu dapat sakat. Selalu dok tengok je dia dari jauh. Bila dah dekat macam ni mulalah datang niat jahat aku nak menyakat. Lagipun, dia comellah bila kena sakat macam ni. Muka tu…ish, jangan comel sangatlah!
                
“Tak naklah jadi adik kau.”
                
Hahaha. “Sentap. Gurau jelah. Ha, datang jelah. Umi aku pun macam dah suka kat kau.” Senanglah sikit kerja aku nanti. Tak payah nak pening-pening kepala nak fikir jalan kasi umi suka dia ni. Amboi, Razz. Gaya nak buat bini je. Dia ketawa sendiri.
                
“Betul ni?” Bersinar-sinar matanya memandang Razz di sebelah.
                
Razz mengangguk. “Betullah. Datang je.”
                
Thanks!”
                
Razz senyum nipis.



TANGAN kanan menolak pintu kayu dari arah luar. Dia melangkah masuk ke dalam selepas memberi salam. Salamnya bersambut. Di ruang tamu, atas sofa Didi sedang duduk bersila dengan alat kawalan jauh ditangan. Memandang ke arahnya sekilas sebelum dia kembali menumpukan perhatian pada rancangan di televisyen.
                
“Cerita apa?” Punggung sudah pun dilabuhkan bersebelahan adiknya. Bantal kecil berbentuk bulat dicapai dan dipeluk. Kakinya turut sama dilipat. Bersila.
                
“Entah. Kak Al balik dah?”
                
“Didi ada nampak orang lain ke?” Soalan adiknya dibalas dengan soalan. Sarkastik. Kepala dipanjangkan ke arah dapur mencari kelibat umi. “Umi mana?”
                
“Atas kot.” Alat kawalan jauh ditangannya sudah beralih ke tangan Razz. Rancangan televisyen juga turut sama bertukar. Didi hanya membiarkan. “Mana abang kenal kak Al?”
                
Library.” Rancangan televisyen terus bertukar. Ish, tak ada cerita best ke waktu-waktu macam ni? Butang 715 ditekan. Layan anime la alang-alang dah tak ada cerita best nak dilayan. Tika itu Bleach sedang tertayang di televisyen. Bolehlah ni.
                
“Comel.”
                
“Hm.” Oh, part ni aku tengok dah. Rasanya dah berjuta kali juga Animax dok tayang episod yang sama. Bosanlah. Aku dah boleh hafal kot dialog semua karakter tu.
                
“Baik.”
               
“Hm.”
                
“Tu ke bakal kakak ipar?”
                
Automatik kepala berpaling ke arah Didi dengan mata tak berkelip. Eh? “Ulang?”
                
Tangan kanan diletakkan di atas pemegang kerusi menongkat dagunya. Ha, reaksi semacam je ni mesti ada apa-apa. “Tu ke bakal kakak ipar?”
                
Razz geleng kepala. “Taklah. Habis mengarutlah tu.”
                
“Dah tu? Abang jarang nak bawa perempuan balik rumah.” Didi bertanya. Fakta mengenai seorang Razzen Syah adalah dia seorang yang memang tak ramai kawan perempuan. Nak bawa kawan perempuan balik rumah pun susah. Cuma sekali jelah masa abangnya dengan bekas makwe, si kak Farah tu tengah elok lagi bercinta.
                
“Didi suka dia?”
               
“Kak Al? Suka.”
                
“Apa yang Didi suka fasal dia?” Ha, alang-alang Didi dah buka cerita pasal Farha Alisa apa kata kita bersesi soal jawab? Nak juga tau pandangan Didi fasal Al tu. Kot-kotlah Didi suka, manalah tau aku boleh mulakan langkah? Eleh, Razz. Kau dah tangkap cintan dengan budak sekolah tu kan? Shhh.
               
Didi menengadah siling rumah. Memikir. Apa eh? “Dia macam cool, lepak, comel?” Tu jelah kot. Apa lagi eh yang aku suka fasal kak Al tu? “Baik?”
               
Bantal kecil berbentuk bulat yang tadinya dipeluk sudah pun dilambung-lambung. Baik? Cool? Comel? Okay, yang comel tu aku tak nafikan sebab memang dia comel tapi baik? Dengan aku sikit punya kerek macam mintak pelempang je. Cool? Hm, tu aku tak pastilah tang mana yang cool budak tu.
                
“Abang.”
                
“Hm?”
                
“Abang suka dia kan?
                
“Sebab?”
                
Bahu dijongketkan. “Instinct?
                
Razz ketawa. Macam-macamlah budak ni. Tangan kanan menggosok-gosok kepala adik perempuannya. Habis serabai rambut Didi dikerjakan. “Dahlah. Nak naik atas.”
                
“Anime abang ni?”
                
“Dah tengok.” Dia sudah pun berdiri. Kedua-dua belah tangan diangkat ke atas. Meregangkan segala otak dan urat. Fuh, lega. “Apa-apa ketuk pintu bilik. Nak tidur.” Terus dia melangkah menuju ke tangga. Katil…katil…
                
“Abang.”
                
Kaki yang baru hendak memijak anak tangga pertama terhenti. Dia berpaling ke belakang memandang Didi yang sedang tersengih. Dah kenapa?
               
“Kalau abang dengan kak Al pun apa salahnya.”
               
Ceh! Dia terus memanjat anak tangga menuju ke bilik. 

No comments:

Post a Comment