Hey, It's Me

Assalammualaikum :)

Ana, sebuah cerita ringkas untuk semua.

Sebarang kekurangan di sana sini mohon diampunkan. Saya cuma menulis mengikut apa yang terlintas, bukanlah mengikut kamus dewan bahasa dan pustaka :P


Tuesday 30 April 2013

Pertemuan


Daia no Hana lagu pembukaan anime kesukaannya, Black Cat, mengasak gegendang telinga. Tangan sedari tadi membelek helaian muka surat buku setebal setengah inci itu. Setiap patah perkataan yang elok bercetak di atas kertas diperhatikan dengan mata berpinar. Silap haribulan ada juga yang muntah hijau dalam perpustakaan ini. Apa yang susah sangat nak faham ni?

Keluhan kecil dilepaskan. Pensel mekanikal ditangan dibawa ke kepala dan digaru kepala yang tak gatal dengan hujung pensel mekanikal itu. Otak sedaya upaya cuba memahamkan apa yang cuba dikatakan si penulis buku tapi haram. Agaknya dah boleh tutup buku dan buat tahi mata la kot.

Pandangan diliarkan ke segenap inci perpustakaan yang tak berapa besar dan tak berapa kecil itu. Ramai. Dan pandangannya terhenti pada susuk tubuh yang tampak tekun membaca buku yang terbuka di hadapannya dengan dahi berkerut. Automatik bibir mengukir senyuman. Oh, dia ada. Dia pakai t-shirt Polo warna hitam dan macam biasa seluar jeans lusuh tu.

Tangan kanan menongkat dagu memerhati susuk tubuh itu. Tangannya menyelak setiap helaian buku. Kemudian, dia menulis sesuatu di atas kertas kajang di hadapannya. Nota? Mungkin. Seminit. Dua minit. Tiga minit. Dia tersedar. Apa tenung orang sampai macam tu, Farha oi. Dah-dah sambung belajar. Pandangan yang tadinya pada susuk tubuh itu kembali pada patah perkataan yang dah nampak macam semut merangkak.

***
Pensel mekanikal diketuk-ketuk di atas permukaan meja. Rasanya dah nak masuk dua puluh lima kali dia dok mengulang baca ayat yang sama tapi sepatah haram pun dia tak faham. Terasa macam tulisan di dalam buku itu bukan lagi English tapi dah macam bahasa Perancis. Eh? Dia menggaru-garu pelipis kanan dengan hujung pensel mekanikal.

Badan yang terasa kejang diregang-regangkan. Keletap keletup bunyi tulang. Tangan kanan menongkat dagu. Pensel mekanikal masih lagi terselit di antara jari telunjuk dan jari hantu. Mata terus menjalankan misi memandang setiap orang yang ada di dalam perpustakaan itu. Dan seperti biasa pandangannya pasti terhenti pada si perempuan yang bertocang kuda, duduk selang dua meja dari meja yang didudukinya.

Oh, dia ada! Bibir tanpa sengaja menarik senyuman segaris. Memandang si perempuan bertocang kuda macam tengah tengok alien. Lama. Hari ni dia bert-shirt lengan panjang warna biru gelap dengan seluar jeans warna biru lusuh. Macam biasa, simple. Dia macam langsung tak kisah dengan penampilan dirinya. Satu benda yang menarik.

Oi, Razz. Dah-dah la tenung anak dara orang tu. Makruh oi makruh. Nanti jatuh hukum zina mata pulak pandang lama-lama gitu. Razz ketawa sendiri. Razz…Razz…Pandangannya kembali pada patah perkataan yang bercetak elok di dalam buku. Dia menghela nafas panjang. Ceritanya sekarang, bila aku nak faham ayat yang satu ni?

***
Farha mencangkuk dengan muka kelat. Rasa nak nak meraung pun ada juga. Sling bag ditarik rapat ke dada. Tayar motor yang kempis dipandang lama dengan harapan tayar itu kembali elok seperti tadi. Oh, Farha. Benda mustahil jangan diminta sangat waktu-waktu macam ni. Dia mengeluh panjang. Ni, macam mana nak balik rumah? Jalan kaki? Oh, jangan nak buat benda luar alam sangatlah Farha Alisa oi.

Tangan terus menyeluk poket seluar jeans. Telefon bimbit dikeluarkan dan laju dia mencari nama-nama yang terlintas di kepala otak dari senarai contacts. Sekali lagi dia mengeluh. Sabar jelah.

Razz yang perasan budak perempuan yang diperhatikan dalam perpustakaan tadi sedang duduk mencangkuk dengan telefon bimbit di telinga. Dah kenapa? Ada masalah? Aduh, curiouslah pulak aku dok tengok budak ni macam tengah serabut je.

Dia menghampiri budak perempuan itu. Kepala dijengahkan melihatkan apa permasalahan yang berlaku. Matanya jatuh pada tayar scooter yang dah kempis memang tak ada angin langsung itu. Uish, masalah sangat ni. Nak tolong? Ke nak blah je buat-buat tak nampak? Der, apa punya jahat Razzen Syah oi?

Dia berdehem. Mengharapkan si cik kak yang tengah mencangkuk tu sedar akan kewujudannya di situ. “Nak tolong?”

Farha angkat muka dari tayar scooter yang kempis ke muka mamat yang tengah pandang dia dengan kening terangkat. Dah siapa pulak ni? Nak rompak aku ke? Oi, Farha. Apa kejadah orang nak rompak kau boleh duduk statik je tunggu kau? Kot iye pun guna logik sikit boleh?

Farha masih sibuk dok memikirkan nak call siapa lagi. Habis semua nama dalam contacts dia called tapi sorang pun tak boleh nak tolong. Bala bala. “Nak apa?” Tanya Farha. Dingin. Dah-dah pi main jauh-jauh sana. Sibuklah.

“Nak tolong tak?”

Farha masih lagi sibuk memikir. Nak call siapa? Mama? Oh, tak payahlah Farha. Mama jauh. Abah? Tu lagilah. Epit? Pfffhhhh. Macam mana boleh terkeluar nama tu Farha oi? “Bukan tengah tolong ke ni?” Mata masih pada skrin telefon bimbit. Mamat ni dah kenapa? Nak tolong sangat-sangat ke? Dahlah tak kenal.

Razz dah kerut dahi. Hah? Budak perempuan ni dah kenapa? Aku tolong apanya kalau dah dari tadi berdiri statik macam Tugu Negara je?

 Farha berpaling dari skrin telefon ke wajah mamat yang berdiri di belakangnya dengan riak pelik. Farha sengih. “Tolong tengok.” Dia membalas.

Ek? Razz dah rasa nak baling kasut. Budak nilah. Loyar buruk. Aku punya baik hati nak tolong macam ni dia layan? Aku balik kang baru tau. Pandai-pandailah kau handle sendiri masalah scooter kau ni. Aku tak ada hal sebab aku pun tak kenal kau dan motor aku tu pun tak ada masalah. Heh.

“Ni nak aku tolong ke tak?”

“Tolong apa?”

“Takkan tolong memasak pulak.” Razz dah rasa nak angkat kaki. Stress pulak aku cakap dengan budak ni. “Nak aku tolong kau ke tak?” Cubalah perangai tu baik sikit. Aku nak tolong ni. Lagipun, dah tak ramai orang kat kawasan perpustakaan ni. Jadi apa-apa nanti baru tau.

Farha berkira-kira nak terima ke tak pertolongan yang dihulurkan tu. Kalau tolak, dah serupa tolak rezeki. Orang dah nak tolong aci sombong pulak. Tapi, mama pesan jangan cakap dengan orang asing. Masalahnya dalam keadaan terdesak ni kira boleh jelah kan? Kan? “Boleh tolong ke?” Farha bertanya dengan muka teragak-agak.

“Kalau nak aku tolong, aku tolong.” Jeda. “Aku ada kawan yang ada bengkel motor.”

Farha merenung scooternya. Lama. Aduh, nak ke? Ala, Farha. Terima jelah. Lagipun, kau nak tunggu orang yang entah siapa-siapa kau nak call tu datang memang berjanggutlah. Farha menggaru pangkal hidung. “Erm, bolehlah.” Dari mencangkuk dia berdiri. Eh, tinggi siot dia ni. Aku paras bahu dia je. Wajah lelaki itu dipandang dan ek? Mamat ni? Farha dah rasa nak pitam. Mamat yang selalu aku usha tu! Macam mana boleh tak perasan tadi? Cool, Farha. Cool. Kawal diri.

Razz mengeluarkan telefon bimbit dari poket seluar jeans. Tangan laju menekan nombor dan terus telefon bimbit dilekapkan ke telinga. Dua saat. Tiga saat. Empat saat. “Weh.”

Suara dihujung talian tergelak kecil. “Kau kalau call memang tak terus terjah tak sah.” Komen si empunya suara dihujung talian. “Nak apa?”

Farha hanya memerhatikan lelaki di hadapannya dengan rentak jantung dah tak menentu. Farha, kau buat apa ni? Kau sedar tak siapa mamat ni? Otak macam tengah bertinju berlawan kata sesama sendiri. Kalau nak pura-pura pengsan kat sini boleh tak?

Wajah Farha dipandang sekilas. Cun juga bila tengok depan-depan macam ni. “Ni, motor kawan aku pancit. Kau datang sini boleh?”

Eh? Kawan? Terpejam celik matanya mendengarkan perkataan yang disebut lelaki di hadapannya itu. Mamat ni sejak bila declare aku kawan dia? Gila ah. Tak pernah-pernah bertegur takat jumpa pandang-pandang dalam library aku jadi kawan dia? Dia tau tak aku dok selalu usha dia study? Harap-haraplah tak tau. Mampus.

“Ha, okay. Aku tunggu.”

Talian dimatikan. Telefon bimbit kembali diseluk ke dalam poket seluar jeans. Okay, sekarang ni nak buat apa? Nak tunggu si Topek datang macam lama lagi. Nak kata kedai dia jauh, tak adalah jauh mana pun tapi mestilah ambik masa jugak.

Razz garu kepala. Hm. “Nama apa?”

Farha angkat kening. Eh, dia tanya apa? Muka memang kelam habis. Yelah, otak dah selamat entah ke mana. Apa yang mamat tu tanya dah macam angin lalu je kat telinga. Tak dengar apa. Takkan nak suruh dia ulang balik kot?

“Nama apa?” Ulang Razz. Budak ni dah kenapa?

Oh. Farha senyum senget. “Farha Alisa. Kau?”

“Razzen Syah.”

Diam. Hanya kedengaran bunyi kereta lalu-lalang. Masing-masing dah tak tau nak cakap apa. Farha mengeluarkan nota dari sling bag. Dari aku dok tercongok macam Tugu Negara adalah baiknya aku baca balik nota yang tulis ni walaupun aku tak faham satu hape pun yang aku tulis. Sungguhlah, Farha Alisa. Hahaha.

“SPM?”

Farha pandang Razz. Dia cakap dengan aku ke? “Excuse me?”

“SPM ke?”

Farha angguk. “Haah.” Dia menengadah langit. “Hujung bulan ni.” Kemudian pandangannya jatuh kembali pada Razz yang sudah pun duduk di atas motosikalnya. “Kau?”

“Kenapa dengan aku?”

Student?” Mamat ni pun saja jelah kan? Macamlah tak faham arah soalan aku ni ke mana. Hempuk dengan beg aku ni baru tau.

Razz mengangguk dengan senyum nipis. “Electrical engineering.” Dia membalas. Matanya menilik Farha. Kalau dari jauh, nampak macam lembut, sopan, manis je. Bila dah duduk depan-depan macam ni rupanya first impression aku selama ni salah. Ganas, poyo, perangai minta kena benam dalam tanah, kerek. Fuh, jauh menyimpang.

“Cuti ke?”

“Sabtu-Ahad tak ada kelas. Cabut balik rumah la.”

Dan waktu tu juga Topek datang dengan motor EX5 yang kalau nak diikutkan dah boleh masuk besi buruk. Topek turun dari motor dengan sengih lebar. Helmet disangkut pada side mirror motor buruknya itu. “Mana kawan kau tu?”

“Ni ha. Depan aku.”

Topek muka kagum. “Sejak bila kau berkawan dengan perempuan?” Nada perli.

Razz tayang muka toya. Ada jugak aku hempuk dengan helmet aku nanti. “Dah, tukar je tayar tu. Jangan banyak bunyi.” Keras nada suara Razz.

Topek ketawa lepas.

***
Earphone disumbatkan ke dalam lubang telinga. Tika itu lagu pembukaan Fullmetal Alchemist menerjah gegendang telinga. Buku teks setebal setengah inci itu dibuka dengan lafas bismillah. Hujung pensel mekanikal digigit. Dahi dah berkerut-kerut membaca ayat yang tercetak di atas buku. Fuh, semput. Baru buka buku dah rasa nak muntah. Aduhai.

Terus tak jadi nak membaca. Tangan kiri menongkat dagu. Dan seperti biasa, matanya akan melilau memerhatikan sekeliling perpustakaan sebelum pandangannya mati pada meja tempat Razz selalu duduk. Farha angkat kening. Eh, kosong? Mata terus jatuh pada Swatch dipergelangan tangan. Pelik. Selalunya waktu-waktu macam ni dia dah ada. Yang kau gelisah kenapa, Farha Alisa? Mana ada gelisah. Farha garu kepala yang tak gatal.

Razz yang baru melangkah masuk ke dalam perpustakaan mengoyak senyuman lebar. Dia perasan Farha memandang ke arah meja yang selalu menjadi tempatnya. Dari riak wajahnya macam erm, gelisah? Siap tengok jam tu. Hahaha. Tunggu aku ke cik adik oi? Saja je dia duduk tercongak tepi pintu perpustakaan itu memerhatikan gerak-geri Farha. Bukan dia tak tau selama ni Farha selalu mencuri-curi pandangnya. Ala, Razz. Kau pun sama.

Langkah kaki diatur menghampiri meja Farha. Hari ni macam nak tukar anginlah pulak. Tak salah pun rasanya kongsi meja dengan budak Farha ni. Agak-agak macam mana reaksi dia tengok aku depan dia nanti? Hamboi, Razz. Bukan main ye kau. Ala, sekali-sekala bukan selalu. Nak kacau budak sekolah ni je. Tak salahkan?

Dia berdehem. Cuba menarik perhatian Farha yang tampak tekun menilik buku di hadapannya. Dahi memang tak payah cakaplah, berkerut macam fikir masalah negara. Farha langsung tak angkat kepala. Budak ni tak dengar ke? Cop! Budak ni kan jenis study, earphone memang sumbat kat telinga. Hm.

Hujung jari mengetuk permukaan meja. Cuba menarik perhatian si budak sekolah. Farha terus angkat muka dari patah-patah perkataan yang dari tadi tak mampu dihadam ke muka lelaki yang sedang berdiri mengendong buku ditangan dengan senyuman senget.

“Eh?” Tangan terus mencabut earphone di telinga.

Kening diangkat. “Apa eh?” Dia memandang buku di hadapan Farha. “Physics?”

Farha angguk. Matanya masih pada Razz. Razz tayang muka pelik. Kenapa? Terkejut sangat ke nampak aku ni? “Nak duduk sini boleh?” Razz bertanya. Kotlah budak ni tak kasi aku duduk sini aku duduk la kat meja yang aku selalu duduk tu. Manalah tau budak ni jenis nak conquer meja bulat ni sorang-sorang.

“Duduklah. Kat situ tak ada pun tulis dilarang duduk.” Nada kerek. Razz senyum senget. Dah datang dah kerek budak ni. Ada jugak aku hempuk dengan buku kat tangan ni. “Eh, terima kasih tolong aku hari tu.” Farha sengih. Menayangkan barisan giginya.

“Benda kecik.”

Razz menarik kerusi berhadapan Farha. Punggung dilabuhkan. Tangan kanan menongkat dagu memandang Farha yang sudah pun kembali pada buku Fiziknya. Senyuman masih tak surut dari bibir. Kau dah kenapa, Razzen Syah?

Farha yang sedar dirinya diperhatikan terus angkat muka dari buku ke wajah Razz. “Kau kenapa?”

“Pernah tak ada orang kata kau comel?”

“Kau belajar banyak sangat ke?” Soalan berganti soalan. Mamat ni dah kenapa? Sakit? Aku risau betullah orang sakit otak macam dia ni. Macam mana boleh timbul soalan luar alam macam tu? Pensel mekanikal ditangan dipusing-pusingkan.

“Kau memang degil eh?”

“Kau memang nak kena hempuk dengan buku eh?”

Razz ketawa kecil. Comel. “Kau marah lagi comel.”

Farha dah rasa nak angkat punggung blah dari situ. Kau dah kenapa la? “Kau memang nak kena hempuk ke?”

Razz geleng kepala. Tangan terus membuka buku yang dibawanya bersama. Pensel mekanikal dikeluarkan dari pencil case dan terus matanya jatuh pada baris-baris ayat yang tercetak. Tiada lagi suara antara mereka. Masing-masing dengan dunia sendiri.

Tangan yang terasa lenguh diletupkan. Keletap keletup bunyinya. Cik adik didepannya masih lagi dengan buku teks Fizik. Sesekali tangannya berlari di atas kertas kajang yang mulanya kosong dah selamat penuh dengan segala formula dan jalan kerja. Razz hanya memerhati setiap gerak geri Farha. Menarik. Sesekali kepalanya digoyangkan mengikut rentak lagu yang didengarnya melalui earphone yang tersumbat ditelinga. Bibirnya juga turut sama terkumat-kamit menyanyi. Razz tarik senyum segaris.

Tangan mencapai kertas kajang dan tangan mula menulis sesuatu di atas kertas tersebut. Ha, ni kira hadiah la. Konon-konon pembakar semangat. Razz ketawa sendiri. Mengarut sungguhlah kau ni. Kertas kajang yang tadinya kosong dah elok tertulis sesuatu di atasnya. Kertas kajang itu ditolak rapat ke Farha.

Farha angkat kening. Kertas apa ni? Dia terus angkat muka dari kertas kajang memandang wajah Razz. Kosong. Tiada lagi Razz di hadapannya. Kertas kajang itu dipandang semula. Dia mula membaca patah perkataan yang tertulis di atas kertas kajang itu. Farha menggelengkan kepalanya dengan senyuman nipis.

Belajar rajin-rajin. Kalau SPM straight A’s aku belanja makan.
Aku tau kau selalu usha aku study. Ha, gotcha. Ingat aku tak tau?
Aku ada tinggalkan nombor tu. Kot rindu call la tak pun whatsapp.
Kakanda menunggu adinda. Hahaha.
019-3546787


5 comments:

  1. Comel gilaaaa ni! Nextttt! Kau kan tgh byk idea ni, sambung la menulis lg hehehehe :P

    ReplyDelete
  2. alalalala comel :)

    -Addi-

    ReplyDelete
  3. aduhhhhh..kantoi!!haha..diabetes ceq lagu ni..haha

    ReplyDelete