Hey, It's Me

Assalammualaikum :)

Ana, sebuah cerita ringkas untuk semua.

Sebarang kekurangan di sana sini mohon diampunkan. Saya cuma menulis mengikut apa yang terlintas, bukanlah mengikut kamus dewan bahasa dan pustaka :P


Sunday 16 February 2014

Hello! 2

Hujung straw dibawa mengacau-ngacau jus lemon dengan jari telunjuk. Sejak dua puluh minit yang lepas tiada sepatah ayat pun yang keluar dari mulut masing-masing. Mereka lebih selesa memandang segala apa yang boleh dipandang. Elok je Didi sampai tadi, dengan senyuman sinis memandang JD yang datang awal tu langsung tak bersuara. Senyap. Bisu.
               
JD menggaru belakang kepala yang tak gatal. Ni memang nak senyap-bisu sampai esok ke macam mana. Dia memandang Didi yang sedang memintal-mintal hujung selendang berwarna biru bermotifkan bunga-bunga kecil berwarna putih. Memang datang sini nak duduk tercongok pandang sesama sendiri ke macam mana?
                
JD berdeham. Didi yang sedang ralit memandang ke dalam ruang restoran itu terus kalih pandang ke arah JD di hadapannya. Kening dijongket tinggi. “Kita ni… memang nak senyap sampai esok ke?” JD membuka bicara. Bosan tahu tak senyap macam orang bisu?
                
“Kalau kau nak.” Sarkastik Didi membalas. Straw disisip ke bibir. Air laici yang dipesan dihirup perlaha-lahan melepasi kerongkong. Ah, lega! Bestnya dapat minum air laici.
                
JD menongkat kepala dengan tangan kiri. Budak Didi ni la… aku campak jugak la pasu tepi aku ni. Jadi-jadilah nak sarkastik pun. Hujung jari telunjuk kanan menggaru pangkal hidung. Cap dikepala dibetulkan letaknya. “Kau busy ke?”
                
Kepala digelengkan laju-laju. Gelas tinggi berisi air laici ditolak ke tepi. “Tak. Kalau busy aku tak de kat sini.” Jeda. “Kenapa ajak keluar?” Agak pelik juga dapat Whatsapp dari mamat ni ajak keluar. Rasanya masa first time jumpa tu, macam gaya pasrah-hampa je aku tak macam yang Ariey cakap.
                
“Tak boleh ke?” Ah, sudah!
                
“Eh, tak delah tak boleh cuma pelik je.” Dia ni la… tak payah misinterpret apa aku cakap. Baling dengan akuarium kat tepi kedai tu baru tau. Didi mendongak ke atas tiga saat sebelum pandangannya kembali pada JD yang sedang memandangnya dengan dahi berkerut. “Apa pandang aku macam tu?”
               
“Ariey kata kau free hair sebelum ni.”
                
Didi tarik senyum senget. Fasal tu ke? Hmm… dah hampir sebulan dia tak berjumpa Ariey dan sudah hampir sebulan juga dia cuba-cuba mengenakan selendang. Dah sampai masanya dia melaksanakan perintah menutup aurat tu. “Dah sampai masanya.” Senyum.
               
“Untuk bertudung?”
               
“Untuk aku laksanakan perintah menutup aurat.”
                
Oh! Cap dikepala ditanggalkan dan diletakkan di atas meja. Tangan kanan mengemaskan rambutnya. Wajah tenang Didi dipandang lama. “What makes you…”
                
To change?” Didi memotong.
                
JD angguk kepala.
                
Didi membuang pandang ke tengah jalan. Kereta-kereta yang diparkir di hadapan kedai itu menjadi fokus sepasang matanya. Kepala ligat mencari ayat. Macam mana nak explain eh? “Aku tak nak abah aku tanggung dosa aku dah. Aku nak berbakti pada abah.”
                
“Dan kau ambik jalan untuk berubah.”
                
“Berubah jadi baik is a good thing, no? Aku tak tahu bila aku mati jadi selagi aku masih bernafas ni kenapa tidak aku berubah untuk sesuatu yang akan memberi manfaat pada aku.” Hujung jari mengetuk-ngetuk permukaan meja. “Dan… aku rasa tenang macam ni. Rasa selamat with all this.” Hurainya panjang lebar merujuk pada selendang dan pakaian yang tersarung ditubuhnya.
                
“Dulu kau macam mana?”
               
“Kenapa?”
                
“Saja nak tau.”
                
Nafas dihela panjang. Dulu… hmmm. “Free hair macam yang Ariey cakap. Highlight biru-ungu-kelabu ikut suka hatilah nak color apa. Short pants, three quarter pants, sleeveless, short sleeve. Normal ey?” Didi tergelak kecil. Kelakar pulak teringatkan zaman-zaman dulu. Zaman jahil. Zaman dia langsung tak kisah apa pandangan orang terhadapnya.
               
Tak berkelip JD memandang Didi. Dia yang tadinya menongkat kepala sudah pun tegak di atas kerusi. Macam tak percaya gadis di hadapannya itu seperti yang diberitahu tadi. “Patutlah Ariey cakap macam tu.”
                
Bibir menarik sengih. Faham dengan apa yang dimaksudkan oleh JD. Yelah, kalau dah pakai macam tu lelaki mana je tak kalih pandang empat-lima kali? “Mesti kau macam ‘seriuslah minah ni?’ that kind of reaction kan?”
                
“Sikit.”
                
Dan keadaan kembali sunyi. Didi menarik nafas dalam-dalam. Anak matanya dibawa memandang ke atas. Pada siling restoran itu. Kemudian, dijatuhkan pada tangannya di atas meja. “I was hoping… for someone to come and save me.” Air liur ditelan. Terasa berpasir. Dada terasa sesak. “I was hoping… there’s a hand that will pull me out and hold me tight.
               
“Dah jumpa?”
                
Kepala digelengkan. Lemah. “I’m still looking for that person.”
                
What if that person is right in front of you?
                
Didi angkat kepala dari memandang tangannya di atas meja. Tak berkelip matanya memandang JD di hadapan. Aku dengar apa tadi? “What do you mean?
                
Will you let me save you?
                
“Kau…” Didi pejam mata untuk lima saat. “…serius?” Sambungnya teragak-agak. Mamat ni jangan nak main-main dengan akulah. Baling dengan gelas ni tak jadi apa kut. Dan jantung… kenapa kau nak terlebih berkerja ni? Pam je darah tu macam normal tak boleh?
                
So?”
                
“Kita kenal dulu?”
                
“Kita dah kenal, kan?”
                
Lambat-lambat bibir menarik senyuman segaris. Johan Daniel, kau memang ada kuasa buat aku jadi tak tentu arah macam ni ke? “Tengoklah macam mana?” Didi diam. Memandang sekilas JD. “Aku susah nak dikawal.”
                
I can pretty well guess.”
               
Didi tergelak kecil. Ceh! Menyempat tu nak mengutuk aku. “Aku degil, keras kepala, aku tak suka nak geli-geli…”
                
“Aku terima setiap sisi baik dan buruk kau, Didi.”
                
Aaaaa… he’s being serious. Dia menegakkan tubuhnya. Kedua-dua belah jari bertaut sesama sendiri. “Maybe… we can give a try?
                
JD senyum. Didi pun. Dan tiada lagi suara di antara mereka berdua.

****
“Didi!”
                
Wait!” Dia menyahut dari tingkat atas. Tangan kanan laju mengenakan pin tudung pada selendang yang sudah siap dibelit di atas kepala. Dia memandang dua-tiga kali figuranya pada cermin. Okay, done!
                
“Nur Diana!”
                
“Kejaaaappp…” Eee, dia  ni! Tak reti nak menyabar sungguh. Lain kali nak ajak keluar tu, cubalah beritahu awal-awal. Tak adalah aku kelam-kabut nak bersiap macam ni. Dia tu bolehlah… takat pakai t-shirt entah apa-apa pun still nampak kacak je. Ceh, yang aku dok puji dia dah kenapa?
                
Pintu bilik tidur dibuka. Laju dia mengatur langkah menuruni tangga. Di atas sofa berwarna biru gelap, JD sedang duduk menyilang kaki dengan novel KL Noir : Red ditangan. Didi menarik nafas dalam-dalam. Membetulkan detak jantung yang tak menentu.
                
I’m done.”
               
JD terus kalih pandang dari muka surat terbuka pada Didi yang berdiri terpacak dihujung tangga. Bibir menarik senyum segaris. “Cantik.”
                
Tell me something that I don’t know, mister.”
                
My wife is beautiful?” Smirk.
                
Didi julingkan mata. There he go again. “Cepatlah. Tadi sibuk suruh cepat.”
                
Bibir menarik sengih. Malulah tu. Dah faham sangat dah. Didi memang pantang bila dia sebut perkataan ‘my wife’ tu. Mesti muka tu merah je. Tak pun dia julingkan mata gaya gitu nak tutup rasa segan. Didi… Didi…
                
“Betul dah siap? Tak nak touch up apa-apa dah?” Saja je dia nak menyakat.
                
Didi jelir lidah. “Yelah. Nak pergi ke tak? Kalau tak, nak sambung baca buku.”
                
“Sentap. Come here.” Tangannya menggamit Didi untuk merapatinya.
                
Didi akur. Langkah dibawa menghampiri JD. Punggung dilabuhkan bersebelahan lelaki itu, suaminya.
                
My morning kiss?”
                
Membulat mata Didi mendengarkan tiga patah perkataan itu. Morning kiss? Gila ke apa? “Sejak bila pulak nak morning kiss ni?”
               
Sengih. “Sejak sekarang?”
               
“Mengada!”
               
“Tak boleh ke?” lirih saja nada suaranya. Bibirnya dicebikkan.
                
Didi rasa nak sepak JD waktu tu juga. Ni apa perangai mengada sangat? Nak kena simbah dengan air dalam akuarium tu ke? Kecik besar kecik besar je dia pandang JD di sebelahnya. Nak tak nak dia merapatkan bibirnya pada pipi JD dan cup! Cepat-cepat jugak dia bangun dan terus berjalan ke muka pintu. “Cepatlah!” Muka dah terasa berbahang macam baru kena simbah dengan minyak panas.
                
Thanks, sayang.”
               
“Cepatlah!” Dia nak bersayang-sayang pulak.

                
JD ketawa besar. Didi… Didi… “Yelah.” Kunci kereta di atas meja bulat dicapai. Dan terus dia membawa langkah ke muka pintu. And they live happily ever after. Seorang JD mengambil keputusan untuk menggapai tangan Didi menariknya keluar dari lubang gelap dan memeluknya erat, membawa terus ke arah cahaya.

2 comments:

  1. hik. hik. hik. sweet overdose ni. best kan. macam ada tengok di fesbuk before this,

    "orang yang pernah melalui zaman jahil, tak semestinya tak boleh jadi baik. dan orang dah jadi baik lepas dari zaman jahilnya, juga akan dijanjikan dengan orang yang baik."

    ReplyDelete
  2. sweet mengalahkn pavlova !! hehe:)
    nice word

    ReplyDelete