Hey, It's Me

Assalammualaikum :)

Ana, sebuah cerita ringkas untuk semua.

Sebarang kekurangan di sana sini mohon diampunkan. Saya cuma menulis mengikut apa yang terlintas, bukanlah mengikut kamus dewan bahasa dan pustaka :P


Sunday 10 May 2015

Ana

Aku duduk berlunjur kaki sambil mendongak merenung langit. Ketika itu cuaca boleh tahan terik tapi peduli apa aku. Aku tengah serabut. Duduk dalam bilik pun menambahkan serabut dengan roommate jenis yang tak reti nak hormat hak dan ruang privasi orang lain.

Aku menghela nafas panjang. Perbualan lewat malam semalam terngiang-ngiang di telinga. Menambahkan lagi serabut di kepala.

"Sampai bila you nak I tunggu? Sampai mati?"

Aku mengetap bibir.

"Kalau you rasa terbeban sangat, I rasa lebih baik kalau kita putus." Suara Ana kedengaran sedikit meninggi.

Aku memejamkan mataku. Selama aku dan Ana bersama, tak pernah sekali pun Ana meninggikan suaranya cuma malam semalam, Ana seolah-olah bukan Ana yang aku kenali. Tutur katanya juga tidak selembut dahulu.

Aku tahu, tempoh perkenalan antara aku dan Ana sudah terlalu lama dan belum pernah sekali pun aku menyuarakan hasrat untuk meletakkan titik noktah pada hubungan ini. Membiarkan ia tanpa hala tuju dengan alasan biar masa yang menentukan.

Barangkali Ana juga sudah lelah menunggu. Atau pun Ana sudah punya pengganti yang bersedia untuk memikul tanggungjawab yang terlalu besar bagiku. Dengan kerja yang masih belum tetap, macam mana aku hendak menyara Ana nanti? Sekarang pun, aku masih lagi menyewa rumah buruk dengan dua orang kawanku.

Telefon bimbit di dalam poket seluar berbunyi nyaring. Aku perhati lama telefon bimbit ditangan sebelum panggilan itu dijawab.

"Mir, aku ada berita buruk."

"Apa?" Aku menjawab acuh tak acuh.

"Ana kemalangan. Dia dalam ICU sekarang ni."

Pandanganku jadi kelabu. Telefon bimbit ditangan terlepas ke tanah. Ana!

No comments:

Post a Comment